Ομάδα Συστημάτων & Δικτύων – Μηχανογράφηση Γραμματειών

Ομάδα Συστημάτων & Δικτύων – Μηχανογράφηση Γραμματειών

(www.cc.uoc.gr)

 

  1. Αποτύπωση υφιστάμενης κατάστασης

Η Ομάδα δραστηριοποιείται και προσφέρει υπολογιστικές και δικτυακές υπηρεσίες στη παν/πολη Βουτών (τμήματα: Βιολογία, Ιατρική, ΕΤΥ και Φυσικό - 5.400 χρήστες -  25% των χρηστών του Ιδρύματος). Επιπλέον είναι υπεύθυνη για την διαχείριση και λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ) Φοιτητολογίου καθώς επίσης και για την ανάπτυξη του ΠΣ της ΜΟ.ΔΙ.Π (Π.Σ.Μ.) του Π.Κ.

  1. Δραστηριότητες / Προσφερόμενες Υπηρεσίες
  • Σχεδιασμός, εγκατάσταση, διαχείριση και ασφάλεια Συστημάτων, Δικτύων και Δικτυακών Υπηρεσιών
  • Εγκατάσταση και διαχείριση Υπολογιστικών Νησίδων
  • Εγκατάσταση και διαχείριση Virtualized Environments
  • Επεξεργασία video υψηλών προδιαγραφών
  • Ανάπτυξη Εφαρμογών και η διαχείριση Βάσεων Δεδομένων
  • Αξιολόγηση Λογισμικού και Καινοτόμων Υπηρεσιών
  • Υποστήριξη Εκπαιδευτικής Δραστηριότητας καθώς επίσης και Διδασκαλία εισαγωγικών μαθημάτων χρήσης των υπολογιστών
  1. Βασικοί στόχοι

  • Το ΠΚ στο forefront των εξελίξεων της ΙΤ – ενημέρωση, κτήση και ένταξη στις προσφερόμενες υπηρεσίες
  • Excellence στη παροχή υπηρεσιών προς τη πανεπιστημιακή κοινότητα
  • Ανάληψη καινοτόμων δράσεων
  • Ασφάλεια και απόδοση στη χρήση των πόρων και του εξοπλισμού του Ιδρύματος
  • Συγχρονισμός του Π.Κ. με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις της Ψηφιακής Σύγκλισης και της Διοικητικής Μεταρρύθμισης
  • Δημιουργία και εκπαίδευση εξειδικευμένων τεχνικών
  1. Δικτυακή Υποδομή

Εγκατάσταση και λειτουργία του τοπικού  δικτύου του κτιρίου Βιολογίας-Φυσικής (ενσύρματο - εγκατάσταση και λειτουργία από το 1994 και ασύρματο -  εγκατάσταση και λειτουργία από το 2003). Το τοπικό δίκτυο διασυνδέεται με το κεντρικό δίκτυο του Π.Κ. μέσω Gigabit σύνδεσης (σύντομα θα αναβαθμιστεί στα 10Gbps) και προσφέρει διασύνδεση των τμημάτων στο δίκτυο του Ιδρύματος και στο διαδίκτυο.

Ασφάλεια και διαθεσιμότητα δικτύου:

  • Redundant  Firewalls, ACLs, Intrusion Detection, Intrusion Prevention, Monitoring (Open Source)
  • PKI (από το 2003) (Open Source)
  • Υπηρεσία καταγραφής στατιστικών χρήσης δικτύου (Open Source)
  • Υπηρεσία ελέγχου καλής λειτουργίας δικτύου (Open Source)
  • Bandwidth 1Gbps
  • Στατιστικά 2011:  Max in 330 / out 482Mbps , Διασυνδεδεμένα  ταυτόχρονα unique hosts  637, Wireless: 378.086 sessions / έτος, 1.038 / ημέρα , 4.061 διακριτές ασύρματες συσκευές
  1. Κεντρικές υπηρεσίες

5.1 Υπηρεσίες υποδομής

Υλοποιούνται κυρίως με λογισμικό ανοικτού κώδικα ή με ελεύθερο λογισμικό    (Open Source)                                                          

  1. Υπηρεσία Καταλόγου (μέχρι τον Οκτώβριο 2012)

       Μοντέλο λειτουργίας

 

  • Υπηρεσία καταλόγου (LDAP) των τμημάτων με multi-master replication και proxy servers
  • Αυτονομία τμημάτων & ταυτόχρονα κεντρική διαχείριση όπου είναι απαραίτητο
  • Υπηρεσία συγχρονισμού LDAP – Active Directory
  • Σε λειτουργία από το 2002
  • Διαθεσιμότητα υπηρεσίας: 100% (Full redundant)

Διασύνδεση

  • Συγχρονίζεται (real-time) με τους Windows Active Directory Servers
  • Μέσω των proxy servers διασυνδέεται με τις εφαρμογές
  • Οι εφαρμογές μέσω των proxy servers έχουν πρόσβαση σε όλα τα δέντρα των επιμέρους καταλόγων

      Διασυνδεδεμένες υπηρεσίες

  • Mail (Web Mail, IMAP, POP, SMTP)
  • Υπηρεσίες απομακρυσμένης πρόσβασης (Remote consoles, Remote login)
  • Υπηρεσίες διαμοίρασης αρχείων (NFS, AFS, CIFS)
  • VPN
  • Radius
  • ΕΔΕΤ (Εύδοξος, Pithos, RTS, IPTV, ηλεκτρονικό πάσο)
  • ΟΠΣ Γραμματειών (εξαρτάται από την πληρότητα στοιχείων του Κεντρικού Καταλόγου)
  1. Email
  • Παρέχεται από το 1995  - λειτουργεί κεντρικά από το 2007 – η  υλοποίηση έχει γίνει με Open Source λογισμικό με πολλά υποσυστήματα / modules
  • Παρέχεται: στο σύνολο του διοικητικού & εκπαιδευτικού προσωπικού των Τμημάτων και του προσωπικού του Φοιτητικού Κέντρου καθώς επίσης σε όλους τους φοιτητές των Τμημάτων από την ημερομηνία έναρξης των σπουδών τους μέχρι και 6 μήνες μετά την αποφοίτησή τους (ή όσο επιβάλει η πολιτική των Τμημάτων)
  • Υπηρεσία Anti-Spam/Antivirus
  • Redundant servers
  • Υπηρεσία απομακρυσμένης πρόσβασης (Web Mail, IMAP4, POP3) πάνω από ασφαλή σύνδεση (SSL)
  • Στατιστικά 2011: περίπου 44.000.000 emails, Rejected/ Spam: 93,5% , Ham: 6,5% (συμπεριλαμβανομένου outgoing traffic)
  1. Υπηρεσία Εικονικοποίησης (Virtualization)

Υλοποίηση

  • Σε παραγωγική φάση από το 2010
  • Open source τεχνολογίες Xen & KVM
  • Vmware vSphere και ESXi

Εφαρμογή

  • Κεντρικές υπηρεσίες των Τμημάτων, του

      ΠΣ Φοιτητολογίου, του Φοιτητικού Κέντρου καθώς

      και της Ομάδας σε VMs με ενοποιημένο ΗΑ (High

      Availability) περιβάλλον

  • Web hosting
  1. VPN
  • Λειτουργεί κεντρικά για τα υποστηριζόμενα τμήματα από το 2007
  • Η υλοποίηση είναι βασισμένη στο  ελεύθερο λογισμικό ανοιχτού κώδικα  OpenVPN
  • Παρέχει τη δυνατότητα απομακρυσμένη πρόσβαση σε περιοδικά και  βιβλιοθήκες καθώς επίσης και εξατομικευμένης πρόσβασης σε εσωτερικές υπηρεσίες και προσωπικούς υπολογιστές.
  • Από τον Οκτώβριο 2012 λειτουργεί ενιαία για όλους τους χρήστες του Π.Κ. με πιστοποίηση μέσω LDAP
  1. WEB
  • Υπηρεσία Web των τμημάτων καθώς και του Υπολογιστικού και του Φοιτητικού Κέντρου.
  • Ανάπτυξη ιστοσελίδων
  • Ενσωμάτωση στην υφιστάμενη υποδομή των τμημάτων Open Source CMS (πχ drupal) ή πιο εξειδικευμένων (moodle)
  • Υλοποίηση ηλεκτρονικού αρχείου αποφοίτων του τμήματος Φυσικής (http://alumni.physics.uoc.gr/ )
  1. Mirroring

Η Ομάδα έχει υλοποιήσει ένα από τα πιο πλήρη FTP/HTTP mirrors λογισμικού Open Source παγκοσμίως  με περισσότερα από 17TB Open Source Λογισμικό. Ειδικά για την Ελλάδα, σε πλήθος λογισμικού που διαθέτει, είναι είτε το μοναδικό είτε το primary mirror.

Στατιστικά

  • Περισσότερες από 70 διανομές Linux
  • Μέγιστος αριθμός ταυτόχρονων συνδέσεων: 1000
  • Outgoing Data (σύνολο): 290TB τον χρόνο
  1. Κοινόχρηστο Λογισμικό

Η Ομάδα υποστηρίζει διάφορες κατηγορίες λογισμικού που χρησιμοποιούνται στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Στην τρέχουσα ενότητα μπορείτε να βρείτε πληροφορίες αδειοδότησης και εγκατάστασης για κοινόχρηστο εμπορικό λογισμικό που προμηθεύεται κεντρικά το Π.Κ. Η πρόσβαση σε ορισμένες πληροφορίες απαιτεί να είστε απευθείας συνδεμένοι στο δίκτυο του Π.Κ. ή μέσω VPN.

  1. Backup

Παρέχεται κεντρική υπηρεσία δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας για όλους τους servers των Τμημάτων ή των μονάδων που υποστηρίζονται από την Ομάδα καθώς και, του ΟΠΣ Γραμματειών. Η υπηρεσία κρατάει incremental και full backup σε περιοδικά χρονικά διαστήματα.

  1. Firewalls

Για την προστασία της δικτυακής υποδομής των Τμημάτων Βιολογίας, ΕΤΥ και Φυσικής έχει τεθεί σε λειτουργία  από το 2011  ένα σύστημα με διπλά HA firewalls. Η υλοποίηση έγινε με χρήση κώδικα ανοικτού λογισμικού.

  1. VLANs

Για την προστασία της δικτυακής υποδομής των Τμημάτων Βιολογίας, Φυσικής και ΕΤΥ αλλά και για την αποδοτικότερη κατηγοριοποίηση των προσφερόμενων δυκτιακών υπηρεσίων χρησιμοποιούνται Virtual Lans (VLANs).

  1. Υπηρεσίες Διαμοίρασης αρχείων

Δεκέμβριος 2012:

Ξεκίνησε σε πιλοτική λειτουργία η υπηρεσία προσωποποιημένου cloud storage. Με αυτή την υπηρεσία οι χρήστες αποκτούν πρόσβαση στα δεδομένα τους ανεξάρτητα από το σημείο παρουσίας τους και ταυτόχρονα έχουν τη δυνατότητα να τα διαθέτουν προς τρίτους. Η υλοποίηση της υπηρεσίας έγινε αποκλειστικά με χρήση Open Source λογισμικού.

 

 

 

 

  1. Anti-Spam / Anti-Virus

Από το 2004 έχει τεθεί σε εφαρμογή κεντρική υπηρεσία Anti-Spam και Anti-Virus για τα τμήματα Βιολογίας-Φυσικής-ΕΤΥ και από το 2009 για την Ιατρική. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετεί στον έλεγχο της εισερχόμενης και εξερχόμενης αλληλογραφία για ιούς (Virus) και για ανεπιθύμητα μηνύματα (SPAM). Η υλοποίηση της υπηρεσίας έγινε αποκλειστικά με χρήση Open Source λογισμικού.

  1. Herodotus

Είναι μία OpenSource εφαρμογή που αναπτύχθηκε από την Ομάδα για την εξαγωγή δεδομένων από το ΠΣ Φοιτητολογίου,, δόθηκε προς χρήση  τον Μάρτιο του 2009 και χρησιμοποιείται από όλα τα τμήματα του Π.Κ.

Παρέχει τις ακόλουθες δυνατότητες:

  • Πρόσβαση σε έγκυρα δεδομένα της Γραμματείας και στο ελάχιστο δυνατό set στοιχείων του φοιτητή
  • Frontend για άλλες υπηρεσίες όπως LDAP
  • Δυνατότητες:  customization του κάθε τμήματος, αναζήτησης με κατάλληλα φίλτρα , συνολικής εξαγωγής δεδομένων για όλα τα τμήματα, εξαγωγής των φοιτητών σε XML, CSV, TXT, LDIF
  • Συγχρονισμός δεδομένων της Γραμματείας  προς  LDAP – Σύγκριση/εύρεση διαφορών - Σε ελάχιστο χρόνο (1min) μπορούν να εξαχθούν δεδομένα από την Γραμματεία και να περάσουν στην LDAP

     14. Οπτικοακουστικά

  • Υπηρεσίες Βίντεο (http://media.cc.uoc.gr)

    • Σύγχρονη & ασύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση με video διαλέξεων, σεμιναρίων, μαθημάτων κλπ

    • Εγγραφή – Επεξεργασία Βίντεο σε HD (1080i & 1080p) με χρήση state of the art codecs και διάθεσή του (video on demand / streaming) σε web πλατφόρμα

    • Διάθεση περιεχομένου σε HD (720p)

    • Open source player για progressive playback βασισμένου σε τεχνολογίες flash και RSS/XML με υποστήριξη υποτίτλων – πρόβλεψη για συμβατότητα με HTML5

    • Πιλοτική χρήση adaptive streaming (DASH)

  • Σύστημα Ηλεκτρονικής Ψηφοφορίας (Interwrite PRS, Turning Point)

    • Μελέτη, εγκατάσταση και λειτουργία

    • Χρήση ως : Εκπαιδευτικό εργαλείο (διαλέξεις, εργαστήρια), Εργαλείο αξιολόγησης μαθημάτων

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Η υλοποίηση  

Ακολουθήθηκαν διεθνείς πρακτικές που  εφαρμόζονται σε ιδρύματα του εξωτερικού (όπως στα: Computing Services of IT Services (Stanford Univ.), Campus Technology Services of IST  (Berkeley Univ.), Operations & Infrastructure of IST (MIT) και το Technology Infrastructure of CUIT (Columbia Univ.).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι  στις υλοποιήσεις της η Ομάδα κάνει εκτεταμένη χρήση Open Source λογισμικού.

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Οι στόχοι

Υλοποίηση των υπηρεσιών κεντρικά για όλο το Ίδρυμα. Υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση προς τη διοίκηση του Ιδρύματος (δείτε το σχετικό σύνδεσμο ) για άμεση υλοποίηση των ακόλουθων κεντρικών υπηρεσιών στο Κέντρο Δεδομένων:

 

  1. Κεντρική Υπηρεσία Single Sign-On (SSO), βασισμένη σε Open Source λογισμικό

Οι χρήστες κατά την απόπειρα τους να πιστοποιηθούν σε Web υπηρεσίες, που είναι διασυνδεδεμένες με την Υπηρεσία SSO, ανακατευθύνονται αυτόματα σε μια μοναδική σελίδα πιστοποίησης. Εκεί εισαγάγουν για μια μόνο φορά τα προσωπικά στοιχεία του Ιδρυματικού τους λογαριασμού (LDAP username/password) και στην συνέχεια αποκτούν αυτόματα πρόσβαση σε όλες τις υποστηριζόμενες υπηρεσίες χωρίς να χρειαστεί να πιστοποιηθούν ξανά. Η υπηρεσία θα λειτουργεί σε περιβάλλον High Availability και μπορούν άμεσα να διασυνδεθούν οι παρακάτω υπηρεσίες οι οποίες υποστηρίζουν SSO:

                                   

  1. Cloud Virtualization

Η υπηρεσία cloud virtualization έχει τρία βασικά μοντέλα λειτουργίας:

  • IaaS (Infrastructure as a service) : παροχή υπολογιστικών πόρων σαν υπηρεσία, είτε σαν φυσικές, είτε σαν ιδεατές (virtual) μηχανές. Παραδείγματα υλοποίησης μεγάλης κλίμακας περιλαμβάνουν το Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2), Google Compute Engine, Azure Virtual Machines κ.α
  • PaaS (Platform as a service): παροχή στη μορφή υπηρεσίας υπολογιστικής πλατφόρμας που τυπικά περιλαμβάνει το λειτουργικό σύστημα και ένα περιβάλλον ανάπτυξης λογισμικού ή υπηρεσιών. Παραδείγματα υλοποίησης αποτελούν τα Cloud Foundry, EngineYard , OrangeScape κ.α.
  • SaaS (Software as a service) : παροχή με μορφή υπηρεσίας εφαρμογών. Μερικά παραδείγματα υλοποίησης, είναι το Google Apps, το Office 365 κ.α.

 

 

 

 

http://www.aim4gain.com/wp-content/uploads/2011/06/NAAS.jpgΕπιπλέον των παραπάνω, έχει  ιδιαίτερη σημασία η παροχή NaaS (Network as a Service):

NaaS: διάθεση με μορφή  υπηρεσίας  ενός framework το οποίο θα ενσωματώσει την παροχή των υφιστάμενων παροχών με ασφαλή τρόπο πάνω στην δικτυακή υποδομή. Επιλεγμένες αναφορές και υλοποιήσεις:

  1. NaaS: Network-as-a-Service in the Cloud (http://www.doc.ic.ac.uk/~costa/papers/costa12naas.pdf)
  2. OpenStack NaaS: http://www.openstack.org

Με την χρήση τεχνολογιών virtualization, θα παρέχονται υπηρεσίες μεγάλης κλίμακας προς όλα τα μέλη της Παν/κης κοινότητας, μερικές από τις οποίες με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι:

 

  • Υπηρεσία Desktop Virtualization: με ένα, συγκριτικά με το εύρος της υπηρεσίας, μικρό πλήθος servers σε συνδυασμό με εξαιρετικά χαμηλού κόστους "Thin" ή "Zero" Clients, θα διαθέτονται σταθμοί εργασίας στο προσωπικό του Ιδρύματος ή σε εκπαιδευτικά εργαστήρια βασισμένα στο μοντέλο λειτουργίας client-server. Στην πραγματικότητα θα υπάρχει ένας τερματικός σταθμός εργασίας για κάθε φυσικό πρόσωπο, ενώ το περιβάλλον εργασίας του, οι εφαρμογές και τα δεδομένα του θα παρέχονται κεντρικά από ένα σύνολο "ιδεατών μηχανών" (Virtual servers). Έτσι μειώνεται το κόστος αναβάθμισης - συντήρησης  ανά σταθμό εργασίας, αφού πρόκειται στην πραγματικότητα για "dummy" τερματικά,  παρέχεται ευελιξία στον τελικό χρήστη, ο οποίος μπορεί να επιλέξει το περιβάλλον εργασίας του ανάλογα τις ανάγκες του την εκάστοτε στιγμή και τέλος, λόγω του κεντρικού χαρακτήρα παροχής της υπηρεσίας προκύπτει οικονομία κλίμακας και ανθρώπινων πόρων.

Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα στον τελικό χρήστη να συνδέεται με το χώρο εργασίας του και από απομακρυσμένη τοποθεσία έχοντας πρόσβαση στον προσωπικό του desktop και τα δεδομένα του.

  • Υπηρεσία Server Virtualization: Οι servers για την παροχή υπηρεσιών προς τα Τμήματα ή το Ίδρυμα στο σύνολό του, ενοποιούνται πάνω από ενιαία hardware βάση και ταυτόχρονα διατηρούν το διακριτό χαρακτήρα τους. Έτσι, το ίδιο hardware παρέχει πολλαπλούς virtual servers σαν να πρόκειται για διαφορετικά μηχανήματα, παρέχοντας ταυτόχρονα υψηλή διαθεσιμότητα στις υπηρεσίες ενώ μειώνει δραστικά τόσο κόστος διαχείρισης, όσο και το κόστος λειτουργίας.
  1. Active Directory

Η ανάγκη διατήρησης εμπορικών λειτουργικών συστημάτων έχει καταγραφεί για τη χρήση συγκεκριμένου λογισμικού τόσο για εκπαιδευτικές όσο και διοικητικές ανάγκες, όταν η πλήρης μετάβαση σε λογισμικό ανοιχτού κώδικα δεν είναι εφικτή. Επίσης, τοπικοί διαχειριστές αξιοποιούν το Active Directory για διαχείριση κοινόχρηστων αρχείων και εκτυπωτών, αλλά και για κεντρική επίβλεψη ενημερώσεων και προσθαφαίρεση λογισμικού σε σταθμούς εργασίας.
Προτείνεται η υλοποίηση και διαχείριση κεντρικής υποδομής Active Directory κατ΄αντιστοιχία με άλλες κεντρικές υπολογιστικές υπηρεσίες, που θα παρέχει τη δυνατότητα συγκέντρωσης όλων των υφιστάμενων δομών. Αυτές συμπεριλαμβάνουν όλους τους  επιμέρους τομείς (domains), αλλά και επιλεγμένους υπολογιστές που δεν ανήκουν ήδη σε κεντρικές διαχειριστικές δομές. Με αυτόν τον τρόπο θα ενσωματωθεί στο κεντρικό σχήμα διαχείρισης η δυνατότητα πιστοποίησης Kerberos, ενώ τα δεδομένα χρηστών θα συγχρονιστούν αυτόματα με την Κεντρική Υπηρεσία Καταλόγου. Η ύπαρξη και υψηλή διαθεσιμότητα της κεντρικής υποδομής σημαίνει ότι τοπικοί διαχειριστές μπορούν να επιλέξουν να μην διατηρούν επιπλέον εξυπηρετητές, χωρίς απώλεια λειτουργικότητας.

  1. Κεντρική Υπηρεσία HPC (η υφιστάμενη υλοποίηση και οι στόχοι αναλύονται παρακάτω)
  2. Κεντρική Υπηρεσία E-mail

Η Κεντρική Υπηρεσία θα λειτουργεί με Open Source λογισμικό σε περιβάλλον High Availability  και θα περιλαμβάνει:

  • Κεντρικό WebMail (ανάγνωση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας από το Web)
  • Κεντρική Υπηρεσία SMTP (παραλαβή και αποστολή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας)
  • Κεντρική Υπηρεσία IMAP/POP3 (ανάγνωση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας από προσωπικούς υπολογιστές)
  • Κεντρική Υπηρεσία AntiSpam (έλεγχος μη επιθυμητών μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας)
  • Κεντρική Υπηρεσία AntiVirus (έλεγχος κακόβουλων μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας)
  • Κεντρική Υπηρεσία Mailing Lists (λίστες ηλεκτρονικής αλληλογραφίας)
  1. Κεντρική Υπηρεσία Firewall

Η υπηρεσία θα αφορά σε όλο το δίκτυο και τις δικτυακές συσκευές του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η υλοποίηση θα είναι βασισμένη σε Open Source λογισμικό και θα λειτουργεί σε περιβάλλον High Availability και με οφέλη:

  • Ασφάλεια και προστασία Κεντρικών Εξυπηρετητών (servers)
  • Ασφάλεια και προστασία προσωπικών υπολογιστών
  • Κεντρική εφαρμογή πολιτικής Ασφαλείας του ιδρύματος
  • Οικονομία και απεμπλοκή από άδειες χρήσης και υλικό αντίστοιχων εταιρικών προϊόντων (π.χ. Cisco)
  • Statefull Firewalling: Οι Access Lists (ACLs) που εφαρμόζονται τώρα παρακάμπτονται αρκετά εύκολα

Στο παρακάτω σχήμα φαίνεται η προτεινόμενη υλοποίηση. Εναλλακτικά τα Firewalls μπορούν να συνδεθούν απευθείας με το ΕΔΕΤ ώστε να παρέχεται προστασία και στον κεντρικό δρομολογητή του Π.Κ.

 

 

  1. Κεντρική Υπηρεσία Load Balancing,  βασισμένη σε Open Source λογισμικό και λειτουργούσα σε  περιβάλλον ΗΑ (High Availability) με σκοπό την επίτευξη High Availability σε υπηρεσίες όπως Web, E-mail, DNS, κλπ.

 

 

5.2     HPC

Εγκατάσταση και λειτουργία δύο υπολογιστικών clusters  (Τμ. ΕΤΥ & Φυσικής) την άνοιξη του 2004 αρχικά με 12 nodes και προοδευτικά με 20 και ενός υπολογιστικού cluster το 2009 με 15 nodes για το High Energy Physics (HEP) Group.

Οι clusters αυτοί υποστηρίζουν την ερευνητική δραστηριότητα των Τμημάτων ή μεμονωμένων  ομάδων και ανανεώνονται διαρκώς τόσο σε H/W όσο και σε  λογισμικό.

 

Υφιστάμενη Κατάσταση

Κατά την πιλοτική τους λειτουργία, οι clusters του Τμ. ΕΤΥ και του Τμ. Φυσικής βασίστηκαν σε τεχνολογία SUN Grid με την προοπτική να μπορέσουν να ενταχθούν στο HellasGrid. Αργότερα, επιλέχτηκε σαν μοντέλο λειτουργίας το Maui (opensource version του MOAB scheduler) και το Torque (opensource hybrid PBS).

 Οι υποδομές βασίζονται σε HA storage και controller nodes και οι υπολογιστικοί κόμβοι είναι ως επί το πλείστον diskless nodes με x86 και x86_64 αρχιτεκτονική (hybrid cluster). Έχουν υλοποιηθεί batch και routed queues καθώς επίσης και user profiles με priorities (για μέλη ΔΕΠ, μετ/κους και προ/κους φοιτητές) και fair-share strategy.

Εγκαταστάθηκε και σε αρκετές περιπτώσεις προσαρμόστηκε πληθώρα εξειδικευμένου λογισμικού (compilers, λογισμικό vizualization, μαθηματικές βιβλιοθήκες κλπ) για την μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας σε ερευνητικό και εκπαιδευτικό επίπεδο.

Η υποδομή συμπληρώνεται με εργαλεία διαχειριστικού χαρακτήρα που αναπτύχθηκαν από την Ομάδα, στοχευμένα για τους συγκεκριμένους clusters καθώς και την εγκατάσταση δοκιμασμένων και διαδεδομένων λογισμικών για την ανάλυση, διαχείριση και παρακολούθηση της λειτουργίας της υποδομής σε επίπεδο δικτύου και υπολογιστικών κόμβων ή την αυτοματοποίησης διεργασιών διαχείρισης και εγκατάστασης.

Οι υπολογιστικοί αυτοί clusters χρησιμοποιούνται ανελλιπώς τα τελευταία 8 χρόνια συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ερευνητική δραστηριότητα των Τμημάτων στα οποία ανήκουν. Συγκεντρωτικά:

  • Αριθμός nodes: 35
  • Processing cores: 114
  • Physical RAM: 344GB
  • FLOPS: ~600 Gflops
  • Power Consumption: ~4KW

 

Best practices – διεθνής πρακτική: Η υλοποίηση

Τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού, όσο και σε επίπεδο υλοποίησης χρησιμοποιήθηκαν πρακτικές δοκιμασμένες διεθνώς και σε μεγάλη κλίμακα με κεντρικούς άξονες την απόδοση & την μείωση του λειτουργικού αλλά και διαχειριστικού κόστους. Έτσι, η τοπολογία και η διασύνδεση των nodes αλλά και η διαχείριση των υπολογιστικών πόρων, έγινε στα πρότυπα του Niflheim Linux Supercomputer Cluster (56 TeraFLOPS cluster: 5640 CPU cores with a total of 16 TeraBytes RAM), Catalysis for Sustainable Energy (CASE) Center @ Technical University of Denmark (DTU), participating site @ NORDUGRID.

 

Best practices – διεθνής πρακτική: Οι στόχοι

Συγκέντρωση και ενοποίηση ακόμα και σε επίπεδο hybrid model  με κεντρική διαχείριση όλων των clusters που υπάρχουν ήδη στο ίδρυμα με ένα ενιαίο σχήμα.

 

Επιλεγμένες αναφορές

  1. IBM HACMP https://www.ibm.com/developerworks/wikis/display/hpccentral/HPC+Central
  2. Dell HPC Scheduling and Resource Management (http://content.dell.com/us/en/enterprise/d/business~solutions~whitepapers~en/Documents~hpc_scheduling_rm_011210.pdf.aspx)
  3. Red Hat Enterprise Linux Cluster, High Availability, and GFS Deployment Best Practices (https://access.redhat.com/knowledge/articles/40051)
  4. Stanford High Performance Computing Center (http://hpcc.stanford.edu/)
  5. Niflheim Linux supercomputer cluster (https://wiki.fysik.dtu.dk/niflheim

 

     5.3 ΠΣ Φοιτητολογίου

Το ΠΣ Φοιτητολογίου εγκαταστάθηκε και λειτουργεί σε ολόκληρο το Ίδρυμα από το Σεπτέμβριο 2005. Καλύπτει πλήρως όλες τις λειτουργίες  των Γραμματειών των  Τμημάτων του Ιδρύματος.

Παρέχει πολυκαναλικές ψηφιακές  υπηρεσίες (Web και Φωνητική Πύλη) προς τους φοιτητές και ψηφιακές υπηρεσίες μέσω Web  στο εκπαιδευτικό και το διοικητικό προσωπικό, τη διοίκηση, τη Φοιτητική Μέριμνα και τις λέσχες. Το ΟΠΣ Διαχείρισης Γραμματειών αποτελείται από τα ακόλουθα υποσυστήματα:

  1. Γραμματεία 4
  • Διαχείριση δεδομένων προπτυχιακών & μεταπτυχιακών φοιτητών
  • Καταγραφή μεταβολών της σπουδαστικής κατάστασης
  •  Πρόγραμμα σπουδών & στοιχεία μαθημάτων
  •  Διπλωματικές / πτυχιακές εργασίες, πρακτικές ασκήσεις
  • Δηλώσεις και εισαγωγή βαθμολογίας
  •  Έκδοση πιστοποιητικών
  • Ανακήρυξη πτυχιούχων
  • Διανομή συγγραμμάτων
  • Εξασφάλιση πρόσβασης στα στοιχεία μόνο από εξουσιοδοτημένους χρήστες
  • Διαβάθμιση εργασιών ανάλογα με το επίπεδο σημαντικότητας της εργασίας και το βαθμό εξουσιοδότησης του χρήστη (ως χρήστες θεωρούνται το προσωπικό των Γραμματειών, οι καθηγητές και οι φοιτητές)
  1. StudentsWeb
  • Άμεση εξυπηρέτηση των φοιτητών παρέχοντας  την δυνατότητα πρόσβασης στις υπηρεσίες της Γραμματείας μέσω του διαδικτύου
  • Ιστοσελίδα: http://cc.uoc.gr/e-university ή http://student.cc.uoc.gr
  •  
    1. ClassWeb
  • Προβλέπει όλες τις επιμέρους λειτουργίες που διευκολύνουν το εκπαιδευτικό προσωπικό στο διδακτικό του έργο και τους χρήστες της Γραμματείας στην διαδικασία καταχώρησης βαθμολογιών. Όλες οι διαδικασίες πραγματοποιούνται από κατάλληλες διεπαφές WEB
  • Ιστοσελίδα: http://www.cc.uoc.gr/e-university ή http://www.cc.uoc.gr/e-university/classweb.html
  •  
    1. Στατιστικά

Παρέχεται η δυνατότητα ολικής αξιολόγησης των δεδομένων σε επίπεδο τμήματος ή ιδρύματος με προηγμένες γραφικές απεικονίσεις, ιστογράμματα, κλπ. και κυρίως με ποικίλους συνδυασμούς ώστε να επιτυγχάνεται η πληρέστερη εποπτική εικόνα. Η αμεσότητα και ευκολία δημιουργίας και στην συνέχεια διάθεσης, σε συνδυασμό και με την προαναφερθείσα εφαρμογή, αναφορών και πολύμορφων στατιστικών στοιχείων δημιουργούν ένα μοντέρνο λειτουργικό εργαλείο για την ταχεία και εύκολη διεκπεραίωση καθημερινών αναγκών του ιδρύματος. Οι αναφορές δημιουργούνται από την Ομάδα με τη χρήση SQL κα VB και στη συνέχεια αναρτώνται στην σχετική ιστοσελίδα και είναι διαθέσιμες προς χρήση από το προσωπικό του Ιδρύματος. Τα στατιστικά που παράγονται αφορούν σε όλα τα ποσοτικά στοιχεία που αφορούν είτε στις εσωτερικές αξιολογήσεις των Τμημάτων είτε σε στοιχεία που ζητάει το Υπουργείο και σε συνεργασία με τη Διοίκηση, τη Δ/νση Σχεδιασμού & Προγραμματισμού, τη ΜΟ.ΔΙ.Π., τη Φοιτητική Μέριμνα και τις Γραμματείες, ΟΜΕΑ και  Επιτροπές Σπουδών των Τμημάτων

  1. TimeTable

Παρέχει δυνατότητες για: Επεξεργασία Ημερολογίων Προγραμμάτων, Ορισμό Περιόδων-Αργιών, Ορισμό Παραμέτρων Συγκρούσεων, Αντιγραφή Ημερολογίων Προγραμμάτων, Συγχρονισμός Δεδομένων, Εισαγωγή - Εξαγωγή Δεδομένων, Δημοσίευση Προγραμμάτων.

  1. Φωνητική Πύλη (Interactive Voice Response - IVR)

 Η  Φωνητική Πύλη εξυπηρετεί αυτόματα με τη χρήση της τεχνολογίας αναγνώρισης και σύνθεσης ομιλίας τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, μέσω του τηλεφώνου.

Προσφέρει στους φοιτητές  δυνατότητες αντίστοιχες με αυτές που προσφέρει το StudentsWeb.  Λειτουργεί συγχρόνως και με πληκτρολόγηση τηλεφώνου (DTMF) για την εξυπηρέτηση των ΑΜΕΑ.

Η υλοποίησή της, το 2006,  σε περιβάλλον τελευταίας τεχνολογίας (VoIP τηλεφωνία της Cisco) και η εγκατάστασή της  στην κατάλληλη δικτυακή υποδομή του Π.Κ. ήταν  πρωτοποριακή για την Ελληνική αγορά αφού  είναι το μοναδικό εγκατεστημένο τέτοιο σύστημα Αναγνώρισης και Σύνθεσης Ομιλίας στην Ελλάδα. Υπήρξαν πολλές αναφορές στον ημερήσιο τύπο (http://www.cc.uoc.gr/e-university/newspapers.html) αλλά και στην Cisco Expo στην Αθήνα τον Απρίλιο του  2006.

Στα πλαίσια της Πρόσκλησης 21.1 Α2 – Ήρων, θα υλοποιηθεί ο ανασχεδιασμός της σε Open Source.

  1. Φοιτητική Μέριμνα

Στέγαση:  Τηρούνται όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την σωστή παρακολούθηση της στέγασης όπως έλεγχος προϋποθέσεων, διαχείριση στοιχείων φοιτητών / εστιών (σύμφωνα κανονισμού του ιδρύματος), κατανομή των δικαιούμενων στέγασης στις εστίες

Υγειονομική περίθαλψη: Τηρούνται όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την σωστή παρακολούθηση της υγειονομικής περίθαλψης όπως εκτύπωση βεβαιώσεων ασφάλισης, κατάλογο ασφαλισμένων φοιτητών, διαχείριση βασικών στοιχείων 

       Διαχείριση των υποτροφιών που ισχύουν κάθε Ακαδημαϊκό Έτος

  1. eRestaurant

Το υποσύστημα δίνει τη δυνατότητα κεντρικού ελέγχου και καθολικής παρακολούθησης της λειτουργίας των εστιατορίων (λέσχες) του Ιδρύματος.

  • Κεντρικός έλεγχος σίτισης

Παρέχονται οι δυνατότητες: καταγραφής των αριθμό γευμάτων ανά συνεδρία (γεύμα – δείπνο), διαχωρισμός συνεδριών (γεύμα – δείπνο) και συνεπώς πληρωμής σύμφωνα με τον αριθμό γευμάτων και όχι τον αριθμό δικαιούχων.

Η εφαρμογή είναι ευέλικτη με δυνατότητα πλήρους εναρμόνισης με τους όρους της σύμβασης

  • Τεχνική υποδομή

Τερματικός σταθμός και Barcode Reader  σε κάθε εστιατόριο -   Απευθείας σύνδεση μέσω δικτύου με την κεντρική βάση δεδομένων της Γραμματείας για άμεσο έλεγχο - Αυξημένη ασφάλεια καθώς τα τερματικά συνδέονται απευθείας με συγκεκριμένο μόνο κομμάτι της βάσης δεδομένων της Γραμματείας (μέσω VLAN) - Άμεσος έλεγχος των δικαιούχων φοιτητών χωρίς να απαιτείται η εμπλοκή του τμήματος Φοιτητικής Μέριμνας με έντυπες λίστες, κλπ.

  • Οφέλη
  • Δυνατότητα άμεσου ελέγχου της κίνησης του εστιατορίου - Δυνατότητα διατήρησης του δικαιώματος σίτισης μόνο για τους φοιτητές που χρησιμοποιούν το δικαίωμα αυτό με την δυνατότητα αυτόματου επανελέγχου
  • Βάσει των στατιστικών που έχουν εξαχθεί, φαίνεται ότι θα μπορούσε να γίνει εξοικονόμηση χρημάτων της τάξεως του 40% - 45% ανά έτος, με την απαραίτητη αλλαγή της νομοθεσίας, να υπάρξει εξοικονόμηση χρημάτων της τάξεως του 40% - 45% ανά έτος. Σαν συνέπεια αυτού θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα παροχής δικαιώματος σίτισης σε περισσότερους φοιτητές καθώς τα χρήματα που εξοικονομούνται μπορούν να διατεθούν σε επιπλέον δικαιούχους οι οποίοι βρίσκονται χαμηλότερα στη λίστα.
    1. Εκτύπωση φοιτητικών ταυτοτήτων (μέχρι τον Σεπτέμβριο 2012 – διακοπή λόγω της σχετικής απόφασης για κεντρική έκδοση από το υπουργείο.)

Η εφαρμογή στοχεύει σε:

  • Χρήση μίας και μοναδικής κάρτας για πρόσβαση σε ψηφιακές αλλά και φυσικές μονάδες του Π.Κ
  • Αυτοματοποίηση διαδικασιών
  • Δυνατότητα απομακρυσμένης πρόσβασης των φοιτητών στις υπηρεσίες του Π.Κ.
  • Εκσυγχρονισμό του τρόπου λειτουργίας του ιδρύματος

Μέχρι σήμερα έχουν εκτυπωθεί και αποδοθεί στους φοιτητές (προ/κούς και μετ/κούς) περί τις 12.000 ταυτότητες

  1. Διασύνδεση με τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος

Σε συνεργασία με τους τεχνικούς της μηχανογράφησης της Βιβλιοθήκης ενοποιούνται οι δύο υπηρεσίες. Τίθενται οι προδιαγραφές και γίνεται προμήθεια εφαρμογής διασύνδεσης των δύο πληροφοριακών συστημάτων. Με τις εγγραφές των φοιτητών τα δεδομένα, έγκυρα και πλήρη, μεταφέρονται από το ΟΠΣ της Γραμματείας στο ΟΠΣ της Βιβλιοθήκης και οι φοιτητές με την φοιτητική τους ταυτότητα  που τους εκδίδεται από το Υπολογιστικό Κέντρο μπορούν να χρησιμοποιούν άμεσα τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Η υλοποίηση  

Μια από τις βασικές στρατηγικές του Πανεπιστημίου Κρήτης αφορά στη προσαρμογή του στις διεθνείς τάσεις και πρακτικές για την υλοποίηση έργων με στόχο την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του πολίτη (φοιτητές / διδακτικό & διοικητικό προσωπικό / πολίτες εκτός ιδρύματος).
Τα έργα αυτά ενσωματώνουν την μοντέρνα τεχνολογία του Ηλεκτρονικού Πανεπιστημίου και δημιουργούν υποδομές για υψηλής ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες και άμεση ψηφιακή εξυπηρέτηση στον εκπαιδευτικό και τον διοικητικό τομέα.

Η υφιστάμενη υλοποίηση έχει γίνει σε αυτά τα πλαίσια. Επιπρόσθετα, προσπαθεί με επιπλέον υποσυστήματα όπως το eRestaurant  να εξυπηρετήσει και ιδιαιτερότητες της χώρας.
Αναφορά:  Microsoft Case Study “University Reduces Administration Costs with Automated Enrolments Solution”

(http://www.microsoft.com/casestudies/Case_Study_Detail.aspx?casestudyid=4000007391)

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Οι στόχοι

Στοχεύοντας στις διεθνείς καλές πρακτικές, στα πλαίσια του Ήρωνα και της Πρόσκλησης 21.1, θα υλοποιηθεί αναβάθμιση και  επέκταση των δυνατοτήτων του υφιστάμενου ΠΣ Φοιτητολογίου, όπως Κεντρική Γραμματεία (Registrar’s Office) - Προεγγραφές προ/κών και μετ/κών φοιτητών – Εφαρμογή Γυμναστηρίου,  έτσι ώστε μέσα από ένα Ενιαίο Πληροφορικό Περιβάλλον Διαχείρισης Φοιτητολογίου (Ε.Π.ΔΦ) να είναι δυνατή η παροχή νέων και εγγυημένου επιπέδου ποιότητας ηλεκτρονικών υπηρεσιών, όπου οι τελικοί χρήστες να απολαμβάνουν μέσω πολλαπλών μέσων διαδικτύου (web browsers, smartphones, Φωνητικής Πύλης, κτλ.) επαυξημένης λειτουργικότητας και ποιότητας υπηρεσίες, με δυνατότητα αυτοεξυπηρέτησης και SSO (Single Sign-On)  σε θέματα φοίτησης,  προγραμμάτων σπουδών, φοιτητικής μέριμνας, κτλ. του Ιδρύματος.

Επιπλέον, θα ληφθεί μέριμνα έτσι ώστε το Ενιαίο Πληροφορικό Περιβάλλον Διαχείρισης Φοιτητολογίου (Ε.Π.ΔΦ) να διαλειτουργεί με εξωτερικά συστήματα, με ανοιχτά πρότυπα και τεχνολογίες, Web Services (SOAP ή JSON/XML-RPC). Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του Ε.Π.ΔΦ θα είναι συμβατός με το «Ελληνικό Πλαίσιο Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τα Πρότυπα Διαλειτουργικότητας» που κυρώθηκε με την υπουργική Απόφαση ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989 (ΦΕΚ 1301/Β'/12-04-2012), προκειμένου να είναι εφικτή η διασύνδεση του με πληροφοριακά συστήματα άλλων φορέων της δημόσιας διοίκησης.

 

5.4     ΠΣ  ΜΟ.ΔΙ.Π.

Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της ΜΟ.ΔΙ.Π. (Π.Σ.Μ.) θα καλύψει την υποστήριξη των υπηρεσιών και των στόχων Στρατηγικού Σχεδιασμού και Διασφάλισης Ποιότητας του Ιδρύματος. Το σύστημα  αναπτύσσεται στα πλαίσια του έργου «Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας ΜΟ.ΔΙ.Π. του Πανεπιστημίου Κρήτης» (Σχήμα 1) και  υλοποιείται με κεντρικούς άξονες:

  • Ανάπτυξη Κεντρικής Βάσης Δεδομένων
  • Υλοποίηση διεπαφών  για συλλογή στοιχείων από επιμέρους πληροφοριακά συστήματα του Ιδρύματος
  • Υλοποίηση διεπαφών για εισαγωγή ή/και εξαγωγή στοιχείων από εξουσιοδοτημένους φορείς όπως ΜΟ.ΔΙ.Π., Α.ΔΙ.Π.,  ΟΜ.Ε.Α, Διοικητικές Υπηρεσίες/Μονάδες, Οικονομικές Υπηρεσίες/Μονάδες, Υπηρεσίες Υποδομών/Μονάδες, κλπ.
  • Υλοποίηση συστήματος διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης και υποδομής ταυτοποίησης και ελέγχου πρόσβασης
  • Δημιουργία σχετικών διαδικτυακών τόπων για την επεξεργασία, ανάλυση και  παρουσίαση των καταγεγραμμένων χαρακτηριστικών και δεικτών ποιότητας.

 

Στη παρούσα φάση, σε περιορισμένη κλίμακα και  από όσα τμήματα αποφάσισαν να συμμετέχουν, γίνεται πιλοτική χρήση του συστήματος αξιολόγησης των φοιτητών μέσω διαδικτύου.

 

 

. (Π.Σ.Μ.)

Σχήμα 1: Πληροφοριακό Σύστημα ΜΟ.ΔΙ.Π

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Η υλοποίηση  

Σε όλα τα στάδια του σχεδιασμού και της υλοποίησης λήφθηκαν υπόψη διεθνή πρότυπα και  καλές πρακτικές.

Ιδιαίτερα για τους φοιτητές υλοποιείται ένα μοντέρνο, φιλικό και ασφαλές περιβάλλον συλλογής και διαχείρισης των ερωτηματολογίων. Το περιβάλλον αυτό χρησιμοποιεί ‘οικείες’ τεχνολογίες  που αφενός μεν  έλκουν τους φοιτητές και  αφετέρου  διασφαλίζουν την απαραίτητη  ανωνυμία. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα  να συμπληρώσουν και να υποβάλλουν τα ερωτηματολόγια με δύο τρόπους:

  • Μέσω Web: Δημιουργούνται φόρμες εισαγωγής δεδομένων, σύμφωνα με τα Απογραφικά Δελτία που διατίθενται από την Α.ΔΙ.Π. Οι φόρμες  φιλοξενούνται στη δικτυακή πύλη του ΟΠΣ και  είναι προσβάσιμες από πιστοποιημένους χρήστες.  Δίνεται η δυνατότητα ταυτοποίησης με προσωρινά προσωπικά πιστοποιητικά και κωδικούς που διασφαλίζουν την ανωνυμία των απαντήσεων. .
  • Μέσω συστήματος ηλεκτρονικής ψηφοφορίας: Το σύστημα βασίζεται σε τεχνολογία υπερύθρων ακτίνων (IR)  και ραδιοσυχνοτήτων (RF) για την επικοινωνία του σταθμού βάσης με τα χειριστήρια ψηφοφορίας. Τα χειριστήρια είναι φορητές συσκευές που εκχωρούνται στους ψηφοφόρους πριν τη διενέργεια της ψηφοφορίας. Η διαδικασία μπορεί να είναι ονομαστική ή πλήρως ανώνυμη.

Διαλειτουργία:  Το ΠΣ της ΜΟΔΙΠ έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται έτσι ώστε να διαλειτουργεί με άλλα εξωτερικά πληροφοριακά συστήματα με ανοιχτά πρότυπα και τεχνολογίες και συγκεκριμένα μέσω Web Services (XML-RPC).

Συνεργασίες:  Τον Οκτώβριο του 2010 το πανεπιστήμιο Kazimieras Simonavicius University(www.ksu.lt)  της Λιθουανίας ζήτησε τη συνεργασία του Π.Κ. προκειμένου να υποβάλλει πρόταση σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την ανάπτυξη του συστήματος Διασφάλισης Ποιότητάς του. Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού το Π.Κ. παρέχει τις εμπειρίες του σε θέματα διαδικασιών και στρατηγικών Διασφάλισης Ποιότητας. Υλοποιήθηκαν δύο επισκέψεις των διοικητικών αρχών του Kazimieras Simonavicius University στο Πανεπιστήμιο Κρήτης  (μία στο Ηράκλειο και μία στο Ρέθυμνο) καθώς επίσης και μία επίσκεψη  ενός από τα μέλη της ΜΟΔΙΠ του Ιδρύματος και ενός τεχνικού της Ομάδας υλοποίησης του Πληροφοριακού Συστήματος.

 

Best Practices – διεθνής πρακτική: Οι στόχοι

Στα πλαίσια της συγκεκριμένης πρότασης θα ληφθεί μέριμνα για τα ακόλουθα:

  • Η διαλειτουργικότητα του ΠΣ της ΜΟΔΙΠ  με τα υπόλοιπα εξωτερικά πληροφοριακά συστήματα θα υλοποιηθεί με τεχνολογία Web Services (SOAP). Η αντίστοιχη υλοποίηση θα γίνει και για τα υπόλοιπα εσωτερικά πληροφοριακά συστήματα του Ιδρύματος,  όπου αυτό είναι εφικτό.
  • Θα γίνει προμήθεια λογισμικού που θα αντλεί δεδομένα από τη βάση δεδομένων της ΜΟΔΙΠ, θα απλοποιήσει και θα αυτοματοποιήσει την παρακολούθηση στατιστικών δεδομένων.

    Το πρόγραμμα θα έχει τη δυνατότητα ορισμού σύνθετων δεικτών ποιότητας, ενώ θα έχει ενσωματωμένη δυνατότητα περιγραφής και παρακολούθησης στόχων και ενεργειών που συνδέονται με τους επιλεγμένους δείκτες. Θα υποστηρίζεται διαχωρισμός και κατανομή αρμοδιοτήτων σε επιμέρους χρήστες και παρακολούθησης διεκπεραιωμένων ενεργειών.
    Μέρος της λειτουργικότητας του λογισμικού θα είναι και η δυναμική γραφική αναπαράσταση όλων των μετρήσιμων δεικτών, και η συσχέτιση δεικτών μεταξύ τους.

6.Έργα σε εξέλιξη

  • ΜΟΔΙΠ  (Συνολικός προϋπολογισμός 400.000 ευρώ)
    • Υλοποίηση Πληροφοριακού Συστήματος ΜΟΔΙΠ: 192.500 ευρώ
  • Πρόσκληση 21. 1 (Ήρων) (Συνολικός προϋπολογισμός 402.500 ευρώ)
  • Αναβάθμιση Φοιτητολογίου:  116.000 ευρώ (σε διαδικασία έγκρισης τευχών δημοπράτησης από τη ΔΑ)

 

7.Ανταποδοτικά οφέλη

  • StudentsWeb: 307.000 € / έτος (18 ανθρωποέτη - τεκμαίρεται από τη χρήση της εφαρμογής και με τη παραδοχή ότι ένας υπάλληλος χρειάζεται κατά μέσο όρο 5 λεπτά για να εξυπηρετήσει έναν φοιτητή (εγγραφή, έκδοση πιστοποιητικών/αναλυτικής βαθμολογίας, κλπ.)

  • e-Restaurant : 1.100.000 € /έτος (δυνητικά, με σχετική νομοθετική ρύθμιση)

    • Δεδομένα σίτισης 2009-10 (Ηράκλειο – Ρέθυμνο)
      Συνολικό κόστος: ~€2.200.000

    • Συνολικό κόστος πραγματικών γευμάτων ~€1.100.000 (το συνολικό κόστος έχει υπολογισθεί με διπλάσια τιμή/γεύμα σε σχέση με τη τρέχουσα κατάσταση)

    • Εξοικονόμηση: 1.100.000 € /έτος

8.Στελέχωση

  • Υπεύθυνη Ομάδας
    • Τομαρά Χαρά  (Διοικητικός, ΠΕ Πληροφορικής)
  • Συστήματα / Δίκτυα / Eφαρμογές
    • Κουναλάκης Δημήτρης (Senior System Administrator) (Ερευν.Πρόγρ.Τμ.Φυσικής)
    • Θεοδωράκης Μηνάς (Systems Administrator, A/V Specialist) (ΠΔ407 Τμ.Φυσικής/Βιολογίας)
    • Καπετανάκης Γιάννης (Senior Sys/Net Administrator) (Ερευν.Πρόγρ.Τμ.Φυσικής)
    • Δημητράκης Μάνος (Εξωτερικός συνεργάτης) (Ερευν. Πρόγρ. IESL/ITE, Τμ. Φυσικής, ΜΟ.ΔΙ.Π.)
  • Μηχανογράφηση Γραμματειών Π.Κ. (Σύστημα e-University)
    • Παναγιωτάκης Νίκος (Υπεύθ. Μηχανογράφησης) (ΠΔ407, ΕΕΔ)
    • Κλεισαρχάκης Μιχάλης (Πολυμεσικές & Διαδικτυακές Εφαρμογές)(ΙΔΑΧ-ΠΕ Πληροφορικής) (σε εκπαιδευτική άδεια το διάστημα 11/2009 - 6/2012)
    • Καπετανάκης Ν. Γιάννης (Διοικητικός - Χειριστής/Προγραμματιστής Η/Υ)